Gyakori vád az elektromos autók ellen, hogy valójában nem is környezetbarát az üzemeltetésük. Sőt, sokkal jobban szennyeznek, mint egy benzines vagy dízel. Legtöbbször azért mondják ezt a „hozzáértők”, mert szerintük szénerőművekből jön az elektromos áram nagy része. Nem így van, nagyon nem. Elmagyarázzuk a hazai példával!
A hazai energiamix szerkezete 2023-ban:
- Atomenergia az első, 45,6%-kal, stabilan hozza az előző évek szintjét.
- Fosszilis energia második, 28,8%-kal, de a földgáz használata csökken, most 20,5%.
- Megújuló energia feltörekvő, 25,5%-kal, a napenergia kiemelkedő, 18,7%-ot ad.
Az atomenergia továbbra is vezet, a földgáz használata csökken, a napenergia pedig növekszik (12,6%). A háztartási napelemek már majdnem annyit termelnek (6,1%), mint a szénerőművek (7,2%).
Szóval jól látszik, hogy rettentően téves az a széleskörben elterjedt vélekedés, hogy a szénerőművekből jön a hazai elektromos áram jelentős része.
Nem igazán kell ragozni, hogyha napelemről töltjük az autónkat, akkor nagyon alacsony a károsanyag kibocsátás mértéke. (Van némi, hiszen a napelemet is le kellett gyártani, még ha a hozzá használt energia is zöld volt, azért az energiarendszerben nem teljesen 0 a mérleg.)
Példaként nézzük meg, hogy a mai napon 2024. április 11-én délután 1 órakor milyen eloszlása van az energiamixnek:
Napenergia: 47,9%
Atomenergia: 31,66%
Gáz: 8,03%
Szén: 5,21%
Biomassza: 2%
Így hazánk CO2 kibocsátása ebben a pillanatban: 151 g/kWh. Vagyis ez azt jelenti, hogy az átlagos villanyautók olyan 15-22 kWh körül fogyasztanak 100 km-en, ami a pillanatnyi állás szerint 25,5-38 g CO2 kibocsátással jár 100 km-re vetítve, ha a töltési veszteséget is belekalkuláljuk. Ezzel szemben egy hagyományos autó ideális, laboratóriumi körülmények között végzett WLTP teszt során 90-140 g CO2-t bocsát ki egy kilométerre vetítve.
Azt, hogy teljesen zölden, károsanyag kibocsátás mentesen autózzunk nem lehet megígérni, de radikálisan csökkenteni a lokális és a globális széndioxid lábnyomot azt igenis meg lehet ígérni.
Érdemes megnézni ezt a honlapot, ahol élőben követhető a világ ipari országainak CO2 kibocsátása: https://app.electricitymaps.com/zone/HU?solar=false&remote=true&wind=false
A sok adat közül például az is kiderül, hogy önmagában a szénerőművek széndioxid lábnyoma 1224 g/kWh, míg a napelemé csak 31 g/kWh.
Ha 100%-ban zöld áramot szeretne tölteni az autójába, arra is van lehetőség az általunk kínált rendszerekkel. A mai modern fali töltők erre lehetőséget biztosítanak! Ilyen töltő például a Spanyol Wallbox terméke a Wallbox Pulsar MAX: https://www.toltoaruhaz.hu/falitolto?filter=4313925:0