A Stanford Egyetem kutatása szerint az elektromos járművek (EV) akkumulátorai akár 40%-kal tovább tarthatnak, mint korábban hitték. A tanulmány a valós vezetési szokásokat, például a gyakori gyorsításokat, fékezéseket és hosszabb pihenőidőket vizsgálta. Kiderült, hogy ezek a tényezők hozzájárulnak az akkumulátorok élettartamának meghosszabbításához. A kutatók négy különböző kisütési profilt teszteltek, és azt találták, hogy a valós vezetési minták jobban tükrözik az akkumulátorok teljesítményét, mint a hagyományos laboratóriumi tesztek.
Főbb megállapítások:
-
Valós vezetési szokások hatása:
- Az emberek tényleges vezetési és töltési szokásai, mint a gyakori gyorsítások, fékezések és hosszabb pihenők miatt jóval hosszabb az aksik élettartalmai a laboratóriumi becsléseknél.
-
Laboratóriumi tesztek korlátai:
- Az akkumulátorok ciklus-élettartamát gyakran állandó kisülési sebességgel tesztelik, ami nem tükrözi a valós vezetési körülményeket.
-
Gépi tanulás alkalmazása:
- A kutatók bevetették az AI-t is, hogy megértsék a valós körülmények közötti akkumulátor igénybevételeket is.
-
Öregedési mechanizmusok:
- A kutatók vizsgálták az idő és a töltési öregedés különbségeit, és megállapították, hogy a valós használat során az idő okozta öregedés dominál.
-
Következmények az autógyártók számára:
- Az autógyártók az új eredmények alapján frissíthetik az akkumulátor-kezelő szoftvereket, hogy maximalizálják az akkumulátor élettartamát.
Kutatás részletei:
- A tanulmányt a Stanford Egyetem Precourt Energy Institute és a SLAC National Accelerator Laboratory közös központja, a SLAC-Stanford Battery Center végezte.
- Négy különböző lemerítési szituációtr teszteltek, és 92 kereskedelmi forgalomban lévő lítium-ion akkumulátort vizsgáltak több mint két évig.
- Megállapították, hogy a valósághű vezetési minták növelik az akkumulátorok várható élettartamát.
- A kutatók feltárták, hogy a padlógázas gyorsulások nemhogy csökkentik az aksik élettartamát, de pont ellenkezőleg, lassítják azt!
Gyakorlati következmények:
- A jelenlegi és jövőbeli elektromos autó tulajdonosok megnyugodhatnak, mert az akkumulátorok tovább bírják majd, így később kell őket cserélni vagy új autót vásárolni.
- Az autógyártók a tanulmány eredményei alapján optimalizálhatják az akkumulátor-kezelő rendszereiket, hogy azok jobban kihasználják az akkumulátorok teljesítményét valós körülmények között.