Az elektromos autók eladásai világszerte dinamikusan növekednek, és 2024-ben elérhetik és meg is haladhatják a 17 millió példányt, ami az összes eladott autó több mint 20%-át teszi ki világszerte.
Az elektromos járművek egyre több országban válnak tömegpiaci termékekké. Bár a alacsony a haszonkulcsok, az ingadozó akkumulátoralapanyag árak, a magas infláció és a vásárlásösztönző támogatások fokozatos megszüntetése aggodalmakat kelthetnek, a globális értékesítési adatok ennek ellenére továbbra is erősek. Az elektromos autók értékesítése 2024 első negyedévében 25%-kal nőtt az előző év azonos időszakához képest globálisan. Kínában az elektromos autók piaci részesedése 45%-kal, Európában 25%-kal, az Egyesült Államokban pedig 11%-kal nőhet.
2023-ban az elektromos autók globális eladása megközelítette a 14 milliót, ami az összes eladott autó 18%-át tette ki. A növekedés 35%-os volt a 2022-höz képest. Kínában gyártották a világszerte eladott elektromos autók több mint felét 2023-ban és ez a trend idén is marad.
A pénzügyi támogatás, ösztönzők természetesen kulcsszerepet játszanak az iparág növekedésében. Az elektromos járművek gyors elterjedése miatt 2030-ra Kínában az autók egyharmada elektromos lesz, az Egyesült Államokban és az Európai Unióban pedig az autók egyötöde lesz elektromos - várhatóan. Az is érdekes, hogy elektromos járművek elterjedése jelentős olajmegtakarítást fog eredményezni, ami napi 6 millió hordóval csökkenti az olajeladásokat 2030-ra.
Az elektromos autók megfizethetősége kulcsfontosságú a gyors elterjedéshez. Kínában a 2023-ban eladott elektromos autók több mint 60%-a olcsóbb volt, mint a belső égésű motorral szerelt autók. Az Egyesült Államokban és Európában azonban az elektromos autók továbbra is jóval drágábbak. Nem szabad elfelejteni, hogy akkumulátorok árcsökkenése és az autógyártók árazási stratégiái fontos szerepet játszanak az elektromos autók megfizethetőségének javításában.
Eközben az elektromos autók használtpiaca is növekszik, ami által a kispénzű rétegek számára is megnyílik az út az elektromobilitás felé. A használt elektromos autók árai gyorsan csökkennek, és egyre versenyképesebbek a belső égésű motoros autókkal hazánkban is.
Az akkumulátor-újrahasznosítás iparága is szépen fejlődik. A globális akkumulátor-újrahasznosítási kapacitás 2023-ban elérte a 300 gigawattórát, és 2030-ra meghaladhatja az 1500 gigawattórát.
A nyilvános töltőhálózat kiépítése is növekszik. 2024-ban a telepített nyilvános töltőpontok száma 40%-kal nőtt az előző évhez képest világszerte, és a gyorstöltők aránya meghaladta a lassabb töltőkét. Kínában 50%-kal, az Egyesült Államokban 20%-kal, Európában pedig 35%-kal bővült.
Forrás: iea.org